water drinken op kantoor

Hoeveel liter water mag je per dag drinken?

Hoeveel liter water mag je per dag drinken?

Per dag moet je ongeveer twee liter water drinken. Ons lichaam heeft per dag gemiddeld 30ml water per kilogram lichaamsgewicht nodig. Dit komt neer op 8-10 glazen water per dag (=2 liter). Water moet de hele dag door gedronken worden in porties van 250-500ml. Begin ’s ochtends met 2 glazen water op nuchtere maag om het waterverlies tijdens 8 uur slaap te corrigeren, 3 glazen water in de middag en 3 glazen water in de avond. Wanneer je een dorstgevoel krijgt, kom je eigenlijk al 2-3 glazen water tekort. Je drinkt dan misschien 1 glas water, maar je laat je lichaam achter met 2 glazen minder dan het op dat moment nodig heeft. Drink dus elke dag genoeg water. Dat is niet alleen belangrijk voor je gezondheid, maar ook voor je concentratie.

Een KRNWTR+ tappunt op het werk zorgt ervoor dat er meer water wordt gedronken. Lees meer over KRNWRT+ op kantoor

Hoeveel water zit er in onze dagelijkse voeding?

In een dagelijks voedingspatroon zit ongeveer 0,8 liter water en bij de verbranding hiervan komt plus minus 0,3 liter vocht vrij. In totaal krijg je zo’n 1,1 liter binnen zonder te drinken. Dit komt bovenop de benodigde twee liter water per dag.

Water of vocht?Waterflessen_glas water drinken

Waarom water drinken in plaats van andere dranken? Uiteindelijk zijn deze ook gemaakt van water en lessen ze de dorst. Maar water en vocht zijn voor de chemische samenstelling van ons lichaam 2 verschillende dingen. Ons lichaam heeft water nodig en er is geen vervanging mogelijk voor water. Koffie, thee, frisdranken, alcohol, melk en vruchtensappen zijn niet hetzelfde als water. Want alle gefabriceerde dranken bevatten chemische toevoegingen, die de werking van ons centrale zenuwstelsel kunnen veranderen. Zorg er dus voor dat je genoeg water drinkt om goed te blijven functioneren.

Te veel water per dag drinken is niet goed

Als je teveel water drinkt, dan kan je lichaam dit niet aan. De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken. De zoutbalans wordt verstoord en je hersencellen kunnen dan uitzetten (ze nemen meer water op, dan dat ze gewend zijn). Hoofdpijn is een voorteken hiervan, omdat je hersenen uitzetten tegen je zenuwen aandrukken. Uiteindelijk kan er een zuurstofgebrek ontstaan doordat je bloedcellen je bloedvaten dichtdrukken. Je kan hierna het bewustzijn verliezen of zelfs erger je leven.

Met KRNWTR+ de juiste hoeveelheid waterRVS-waterflessen-logo-bedrukken

Met de roestvrijstalen KRNWTR+ waterfles drink je altijd voldoende water, thuis of onderweg. De inhoud van de fles in combinatie met de formule van hierboven helpt je om precies bij te houden hoeveel water je op een dag drinkt. Houd wel rekening met frisdrank, kopjes koffie en thee. Met de KRNWTR+ waterkan op je bureau hou je helemaal precies bij hoeveel water je naar binnen werkt. Één waterkan, verspreid over de dag is al snel voldoende!

Waarom moet je elke dag voldoende water drinken?

1. Je concentratie verbetert
Bijna 80 procent van onze hersenen bestaan uit water. Als je hersenen voldoende gehydrateerd zijn kan je je beter concentreren. Het drinken van water heeft een positieve invloed op de reactiesnelheid van mensen. Het drinken van 8 tot 10 kopjes water per dag kan je cognitieve vaardigheden verhogen met 30%. Dus als je veel water drinkt krijgen je hersenen alles wat ze nodig hebben. Wie weinig water drinkt, functioneert ook mentaal slechter.

2. Je krijgt meer energie
Dehydratie is dé oorzaak van vermoeidheid overdag. Dus als je in de middag inzakt en je wanhopig een middag dutje wil doen, drink dan een glas kraanwater. Het zorgt er ook voor dat je beter in je werk bent, of het voorkomt in ieder geval dat je slecht presteert werk. Je hoeft maar voor slecht 2% uit te drogen en je hebt al moeite met je korte termijn geheugen en je focus op je computerscherm.

3. Het vermindert stress
Stress veroorzaakt uitdroging en uitdroging veroorzaakt stress. Als je op zoek bent om kalmer door het leven te gaan, probeer dan eens wat meer kraanwater te drinken. Klinkt dat te makkelijk? Het verband tussen water en minder stress is al regelmatig vastgesteld. Al onze organen hebben namelijk water nodig om te functioneren. Als je niet genoeg water drinkt, dan functioneert je lichaam niet goed.

4. Je wordt gezonder
Voldoende water drinken voorkomt hoofdpijn en het heeft een positieve invloed op je stofwisseling. Dankzij water zuiver je je lichaam van afvalstoffen.

5. Je huid wordt mooier
Een mooie huid willen we allemaal. Drink voldoende kraanwater en het Axe-effect komt vanzelf goed. Gebruik liever geen plastic fles Drink water uit een glas of rvs. Alleen glas en roestvrijstaal geven geen chemicaliën af aan het water en zijn bacterie vrij.

Lees hier: Hoeveel suiker zit er in frisdrank?

Hoeveel vocht verliezen we eigenlijk?

Iedere dag verlies je op verschillende manieren vocht. Een volwassene verliest ongeveer een halve liter water via de huid. Wanneer het erg warm is of bij het sporten neemt dit uiteraard toe, omdat je meer gaat transpireren. Je verliest ook vocht door te ademen en met het poepen. Je verliest iedere dag een halve liter vocht via je adem en je ontlasting. Daarbij moet je iedere dag een halve liter urine aanmaken om schadelijk stoffen af te voeren uit je lichaam.

Vrouwen hebben minder vocht nodig
Het lichaam van een vrouw bestaat voor ongeveer 52% uit vocht en dat van mannen voor 63%. Baby’s bestaan zelfs voor 75% uit vocht. Vrouwen hebben dus minder vocht in hun lichaam omdat ze over het algemeen meer vet hebben dan mannen.

Wanneer heb je meer vocht nodig? 
Er zijn momenten wanneer je meer vocht nodig hebt, dan de dagelijkse standaard hoeveelheid. Als je zwanger bent heb je bijvoorbeeld meer vocht nodig. Ook als de baby geboren is en je borstvoeding gaat geven, dan heb je zo’n 2 tot 2,5 liter vocht nodig.

Alcohol: Wanneer je alcohol hebt gedronken, heeft je lichaam ook meer vocht nodig dan normaal. Alcohol heeft namelijk een vocht uitdrijvend effect.

Sport: Met (intensief) sporten kan je wel 1 tot 2 liter vocht per uur verbruiken. Daarom drinken sporters ook altijd zoveel!

Warm weer: Op warme dagen kan je uitdrogen. Drink 2 liter op een warme dag. Water, thee en fruit vullen je vochtbalans goed aan op warme dagen.

Zout eten: Van zout eten krijg je dorst. Dit komt omdat je lichaam meer vocht nodig heeft om het zout uit je lichaam te verwerken.

Ziek: Ook als je ziek bent is genoeg drinken essentieel. Helemaal wanneer je moet overgeven of aan de diarree bent.

 

Een KRNWTR+ tappunt kan jou helpen om elke dag genoeg water te drinken. Lees meer over water drinken op kantoor!

15 Reactie's
  • Jacob van der goot
    Geplaatst op 17:25h, 19 april Beantwoorden

    Ik weeg 102 kilo hoeveel water mag maximaal drinken .

    • Roderick
      Geplaatst op 13:56h, 20 april Beantwoorden

      0.03 x je lichaamsgewicht = hoeveelheid water dat je per dag mag drinken

      0.03 x 102 = 3.06

  • Tirza Beeke
    Geplaatst op 12:44h, 04 mei Beantwoorden

    Ik weeg +- 50 kilo en ben bang dat ik teveel heb gedronken heb nu al 5 glazen ongeveer leeg. Gebeurd er dan meteen wat?

  • Udo Posthuma
    Geplaatst op 12:57h, 22 juni Beantwoorden

    Bij welke omgevingstemperatuur is de gemiddelde hoeveelheid van 2 liter water gebaseerd? Dat staat niet vermeld. Hoe weet ik dan of ik genoeg water drink met hoge omgevingstemperatuur? Ben benieuwd.

  • Udo Posthuma
    Geplaatst op 14:46h, 23 juni Beantwoorden

    Als ik jullie een vraag stel over HOEVEEL water meer je mag drinken met warm weer, aangezien jullie een formule hebben waarmee je kunt uitrekenen hoeveel je bij een gemiddelde temperatuur mag drinken, word ik afgescheept met een antwoord dat ik meer moet drinken met warm weer! Beetje jammer.

  • Melanie
    Geplaatst op 14:17h, 31 juli Beantwoorden

    Ik woog eerst 62 ik ben 1,63 en 15 jaar ik ben nu 60 kilo omdat ik gezonder eet dus geen koek en snoep meer inplaats van fris water en veel lopen is dit goed?

    • tom niekamp
      Geplaatst op 15:25h, 31 juli Beantwoorden

      Dag Melanie, goed van je! Je gewicht is ook goed. Als je tussen de 10 en 17 jaar bent, dan is het advies om ongeveer 1,7 liter water per dag te drinken. Dit staat gelijk aan ongeveer 8 glazen. Succes!

  • Arnoud Holtzer
    Geplaatst op 19:07h, 27 augustus Beantwoorden

    Hoi, ik vind de formule : 0.03 x lichaamsgewicht enigszins dubieus. Naar mate je zwaarder wordt zou je dus meer moeten drinken, terwijl de hoeveelheid extra gewicht over het algemeen komt door overgewicht in de vorm van vet. daarbij helpt meer drinken niet persee.
    daarnaast zou het dan betekenen voor iemand die 150kg weegt dat je 0.03×150=4,5 liter per dag zou moeten drinken. Weeg je nog wat meer dan zit je al gauw tegen de grens dat dergelijke hoeveelheden water dodelijk gaan zijn.

    • Roderick Burger
      Geplaatst op 16:48h, 28 augustus Beantwoorden

      Beste Arnoud,

      Bedankt voor je reactie. De formule is een algemene richtlijn. Als je zwaarder bent heb je meer vocht nodig. Uiteindelijk zijn het de hersenen die scherp in de gaten houden of ons lichaam vocht nodig heeft en dan een dorstprikkel opwekken. De dorst verdwijnt zodra de metertjes in de hersenen registreren dat het vochttekort is aangevuld waarbij receptoren, een soort antennes in mond en keel, een belangrijke rol spelen. Als we drinken, sturen die receptoren een signaal naar boven.

      Vriendelijke groeten,
      Roderick

  • Adrie Peters
    Geplaatst op 14:02h, 07 juni Beantwoorden

    Ik drink ongeveer 7 flesjes water per dan plus 3 koppen koffie flesjes van 0,5liter mag dat

    • Roderick Burger
      Geplaatst op 14:16h, 07 juni Beantwoorden

      Beste Adrie,

      Bedankt voor je bericht. Je moet voldoende drinken, maar teveel drinken is ook niet goed. Meestal geeft je lichaam gewoon zelf aan wanneer je te weinig drinkt (dorst hebben) of teveel hebt gedronken (hoofdpijn etc.).

      Daarnaast hangt het af van andere factoren; is het warm? ben je aan het sporten? doe je fysiek zwaar werk? eet je zout? etcetera

      Als je twijfelt, of je teveel drinkt, (kan bijvoorbeeld een belasting op je nieren zijn), neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij is precies op de hoogte van je medische en fysieke gegevens en kan je direct duidelijkheid geven.

  • cindy
    Geplaatst op 19:03h, 11 augustus Beantwoorden

    ik heb altijd dorst, bij warm weer drink ik 6 liter water per dag en dan nog 1 liter koffie, moet ik dan na 2 liter water iets anders drinken of mag je sowieso maar 2 liter drinken

  • inge damen
    Geplaatst op 10:46h, 08 augustus Beantwoorden

    In het artikel: 0.7l tot 1l per uur kunnen de nieren verwerken.
    Ik zal dus bij 1 glas van 0.5l per uur blijven, dan kan je in 12 uur nog 6l verwerken.
    Bij warm weer of inspanning mogen het er best 2 zijn neem ik aan.

    Ik vroeg me net hetzelfde af, en vond zo deze pagina.
    Ik drink sinds kort tamelijk veel nadat ik jaren te weinig gedronken had, denk ik achteraf gezien.
    Ik zweet tamelijk veel van nature, dat zal ook nog schelen.
    Verschillende lichamelijke problemen zijn opgelost of sterk verminderd nu.

  • Marion van Drunen
    Geplaatst op 12:37h, 19 augustus Beantwoorden

    Nou hier schrik ik wel van ,
    Mijn zoon zei deze week ook dat te veel water drinken niet goed is .
    Ik sport niet meer en beweeg minimaal.
    Drink wel ongeveer 3 liter water per dag !
    Dacht dat ik gezond bezig was met zoveel water drinken.

  • Pingback:4 redenen om goed op je voeding te letten - Everything4sports
    Geplaatst op 15:05h, 23 augustus Beantwoorden

    […] trouwens ook niet om voldoende te drinken. Water en 100% fruitdrankjes zijn goed voor je. Maar, net als met veel dingen, niet te veel.– Beperk […]

Geef een reactie