Hoeveel suiker zit er in frisdrank?

Hoeveel suiker zit er in frisdrank?

Te veel suiker is niet goed voor de gezondheid. Zoveel is inmiddels wel bekend. We weten dat energiedrankjes en cola veel suiker bevatten, maar hoeveel suiker zit er nou echt in frisdrank?

KRNWTR+ test een aantal drankjes

In de tabel hiernaast zie je hoeveel suiker er in frisdranken zit. De meeste frisdranken doen niet onder voor een glaasje cola als het aankomt op het suikergehalte. Als je Roosvicee aanlengt volgens receptuur op de fles, zit er maar 10% minder suiker in dan in Coca-Cola. Vifit, een drankje met een ‘ik kies bewust’ logo, bevat evenveel suiker als Fristi.

Suiker

Suiker levert wel energie (calorieën), maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Het drinken van suikerhoudende dranken kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht.

Er wordt door het lichaam geen onderscheid gemaakt tussen van nature aanwezige of toegevoegde suiker. Dit geldt voor alle soorten suiker en voor honing, siropen en stropen. Alle suikers worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Ze worden door het lichaam afgebroken tot glucose, de ‘brandstof’ voor het lichaam, en leveren dezelfde hoeveelheid calorieën.

Aantal gram suiker en suikerklontjes per glas (250ml)

  • Chocomel: 29,75 gr. suiker = 7 suikerklontjes
  • Capri Sun: 25,00 gr. suiker = 6 suikerklontjes
  • Vifit: 20,25 gr. suiker =5 suikerklontjes
  • Coca Cola: 26,50 gr. suiker = 6 suikerklontjes
  • Roosvicee (aangelengd): 23,75 gram suiker = 5,5 suikerklontjes
  • Redbull: 27,50 gram suiker = 6,5 suikerklontjes
  • Fristi: 20,50 gram suiker = 5 suikerklontjes

Drink genoeg water!

Naast frisdrank en andere drankjes die suiker bevatten is het belangrijk om genoeg water te blijven drinken. Dit heeft effect op je gezondheid, concentratie en energie. Een overzicht van de gezonde voordelen van water drinken vind je in dit artikel.

Maak water drinken leuker

Verwen jezelf of verras je tafelgasten met een van deze suggesties, of combineer er zelf ook lekker op los. Calorie-arm,  lekker en beter voor het milieu dan flesjes fris.

  • Water met komkommer
    Tip: gebruik een dunschiller voor het mooiste effect
  • Kraanwater met frambozen
  • Waterkaraf met limoen
  • Eau a la menthe (met een takjes munt)
  • Een karafje water met sinaasappel
    Tip: maak met eens scherp mesje lange slierten van de schil.

Claims

Sommige producenten zetten op het etiket ”zonder toegevoegde suikers”. Dat wil nog dus niet zeggen dat er geen suikers in zitten. Meestal zijn er van nature suikers aanwezig in een product. Check dus altijd hoeveel suikers (vaak ook aangeduid onder koolhydraten) er in het product zitten.

Met een KRNWTR+ drinkfles drink je voldoende water en krijg je geen (verborgen) suikers binnen. Daarnaast blijft je water lekker lang koel in een Dutch Design roestvrijstalen waterfles.

KRNWTR+ RVS waterflessen

Zoetstoffen

Wat is stevia?
Stevia is een nieuwkomer onder de zoete smaakmakers. De bladeren van de stevia, een plant die in Zuid-Amerika groeit, smaken wonderlijk zoet; véél zoeter dan suiker. De Europese Unie heeft stevia eind 2011 toegestaan als zoetmiddel. En is een van de weinige verantwoorde zoetstoffen. Je moet een beetje aan de smaak wennen en er geen liters van drinken.

Zijn er nog andere natuurlijke zoetmakers?
Jazeker. Denk bijvoorbeeld aan gedroogd fruit, agave-siroop en kokospalmsuiker. Deze producten bevatten vaak vooral vruchtensuiker (fructose); dit levert net als tafelsuiker calorieën en verhoogt de bloedsuikerspiegel. Suiker = suiker.

biologische-limonadesiropen_800x700px

Natuurlijk alternatief

Een zoet drankje op z’n tijd kan natuurlijk hartstikke lekker zijn. En wanneer je dit met mate drinkt hoeft het ook helemaal niet zo slecht te zijn.

KRNWTR+ biedt daarom samen met Saru Soda een duurzaam alternatief: 100% natuurlijke siropen. Deze zijn heerlijk aan te lengen met zowel plat als bruisend water.

Etiketten

Op een etiket worden de ingrediënten vermeld die zijn gebruikt bij de bereiding van het product. Dit gebeurt in afnemende volgorde van hoeveelheid: wat bovenaan staat, zit er het meest in.

Onder het koolhydraat gehalte is aangegeven hoeveel hiervan als suiker aanwezig is. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen van nature aanwezige of toegevoegde suikers.

  • Suiker-arm. Het suikergehalte van het product is maximaal 5 gram/100 gram of 2,5 gram/100 milliliter.
  • Suikervrij. Het suikergehalte van het product is maximaal 0,5 gram/100 gram of 0,5 gram per 100 milliliter.
  • Zonder toegevoegde suikers. Aan het product zijn geen suikers of zoetstoffen toegevoegd. Als dat van toepassing is, moet er op het product staan: “Dit product bevat van nature aanwezige suikers”.

Benieuwd hoeveel liter je per dag moet drinken? Dat lees je hier.

4 Reactie's
  • frieda
    Geplaatst op 11:41h, 19 december Beantwoorden

    Dit is een goede site om info te vinden over suikers, waar ik vandaag 19-12-2014 een project over heb. ik zit in groep 8

  • Oscar Breetveld
    Geplaatst op 08:34h, 13 februari Beantwoorden

    Prachtig stukje, heel informatief.
    Vooral de info over verbetering van je concentratie en je geheugen: heel gaaf!

  • Maithé Cnockaert
    Geplaatst op 17:39h, 03 maart Beantwoorden

    ik wou gewoon weten hoeveel klontjes suiker er in een blikje fanta (33cl) zit. Dat is spijtig genoeg niet te vinden

  • Erwin vd Meulen
    Geplaatst op 19:16h, 14 november Beantwoorden

    Blikje Fanta is 38,61 gram suiker Maithé. Staat bovenaan de lijst onder de Energydrankjes,

    Zie tabel https://goo.gl/images/k76q6R

Geef een reactie