KRNWTR+ Waterkoeler Waterfilter Voordelen

Gezonde voordelen van kraanwater

Wat zijn de gezonde voordelen van kraanwater?

Water is onmisbaar voor mensen. Wanneer je je waterbalans op peil houdt, blijven je lichaamsfuncties optimaal. Maar wat zijn verder de gezonde voordelen van kraanwater? Wij hebben 10 gezondheidsvoordelen op een rijtje gezet waarom water drinken zo belangrijk voor je is.

1. Water houdt het vochtbalans op peil

Je verliest elke dag vocht door je dagelijkse activiteiten. Het is belangrijk om dat ook weer aan te vullen. Logischerwijs doe je dat door voldoende te drinken. Er zit ook wel vocht in eten, bijvoorbeeld watermeloen of komkommer, maar met drinken vul je je vochtbalans het snelst bij.

Als je teveel vocht verliest zonder het bij te vullen, maak je minder urine aan en je krijg een dorstgevoel. Dat is een teken van je lichaam om aan te geven dat je meer moet drinken om de vocht voorraad aan te vullen.

2. Water verminderd vermoeidheid

Water drinken is een van de eenvoudigste manieren om vermoeidheid te verminderen. Uitdroging wordt ook in verband gebracht met een negatieve stemming, vermoeidheid en verwarring. Water is een goed middel om je vermoeidheid aan te pakken en weer positief en fris de draad op te pakken.

3. Water verlaagt de bloeddruk

Voldoende water drinken is een van de makkelijkste manieren om je bloeddruk te verlagen. Als je niet genoeg water drinkt, houdt je lichaam natrium vast. Dat doet je lichaam omdat er een tekort is aan vocht en op die manier maximaliseert je lichaam het vocht wat er nog wel is.

Uitdroging zorgt ervoor dat bloedvaten samentrekken, waardoor je lichaam vocht kan besparen. Je zal dan minder zweten en plassen. Helaas moet je hart dan ook harder werken en je bloeddruk zal stijgen.

4. Water balanceert de calorie verwerking

Ten eerste bevat water géén calorieën . Daarnaast helpt het je om calorieën te verbranden en vermindert het, indien je het voor je maaltijd neemt, deels je eetlust. Dit vermindert de calorie-inname en leidt tot gewichtsverlies. Als je in plaats van frisdrank of andere suikerhoudende dranken water drinkt is de winst optimaal. Verwacht niet dat je na een week slank bent. Je zal wel meer moeten doen. Denk aan wat je eet en je moet meer bewegen.

5. Water stimuleert het brein

Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Als je het maximale uit je brein wilt halen, dan is water drinken het beste. Lees hier waarom kraanwater goed is voor je brein. Het drinken van 8 tot 10 kopjes water per dag kan je cognitieve vaardigheden verhogen met 30%. “Bijna 80 procent van onze hersenen bestaan uit water, dus het is belangrijk dat je er genoeg van binnen krijgt”, verklaart hoofdonderzoeker van de Universiteit van East London, Caroline Edmonds. Dus als je veel water drinkt krijgen je hersenen alles wat ze nodig hebben. Wie weinig water drinkt, functioneert ook mentaal slechter.

Wanneer drink jij water?KRNWTR+ waterkoeler waterfilter voordelen

Naast dat je elke dag genoeg water moet drinken, moet je het ook verspreid over de dag drinken om de voordelen optimaal te benutten. KRNWTR+ kan je daarbij helpen. Met onze duurzame water dispensers verzorgen we onbeperkt gekoeld, gefilterd en bruisend water. Lees hier wat wij kunnen betekenen voor jouw kantoor, school of horeca onderneming.

6. Water smeert de gewrichten

Wist je dat gewrichtspijn kan worden verergerd of zelfs veroorzaakt door uitdroging? Het kraakbeen tussen je gewrichten is een soort kussentje. Kraakbeen bestaat uit een bepaald soort vocht of gel en dat bestaat weer voor 60% uit water. Vooral wanneer het al beschadigd is, is het belangrijk om voldoende te drinken, zodat je lichaam vocht kan aanmaken voor je gewrichten.

7. Water verwijdert gifstoffen

Water spoelt gif en afvalstoffen uit je lichaam en transporteert voedingsstoffen. Het is een natuurlijk glijmiddel dat je dikke darm vochtig houdt. Hierdoor verzacht ontlasting bijvoorbeeld. Ook onze nieren zijn afhankelijk van water om de gifstoffen te verwijderen. De nieren halen afvalstoffen uit ons bloed en filteren de giftige stoffen. Deze urineer je weer uit. Elke dag drinken is dus essentieel voor ons. Lees hier verder hoeveel water je per dag mag drinken.

8. Water verhoogt de productiviteit

Wanneer je dorst hebt, sturen je hersenen een boodschap naar je lichaam dat je dorst hebt. Zodra je water drinkt bevrijd je als het ware je lichaam van die boodschap. Daarmee verbeter je direct het vermogen om beter te denken, te functioneren en te presteren. Onderzoeken laten zien dat als je al voor 1% uitdroogt, je 12% minder productief bent. 3 tot 4 procent uitdroging zorgt voor een daling van 25 tot 50 procent van je productiviteit.

9. Water verbetert je huid

Wanneer je een droge huid hebt, geeft het drinken van water meer vocht. Ook kan het symptomen van acne verlichten, omdat water, zoals hierboven beschreven, gifstoffen beter helpt verwijderen.

Bij vrouwen schijnt het zelfs rimpels te verwijderen. In een onderzoek bleek dat 1 op de 5 vrouwen een verandering van rimpels in hun gezicht hadden. Ook zou de huid meer sprankelend zijn en een gezonde gloed krijgen.

Een kleine aantekening is dat de onderzoeken naar het effect van water op je huid beter kunnen. Zodat ook daadwerkelijk het effect kan worden aangetoond.

10. Water als brandstof voor je spieren

Water is een van de meeste voorkomende voedingsstoffen in je lichaam en helpt bij de groei en ontwikkeling van spieren. Het helpt bij het opbouwen van spieren. In water vinden de energiereacties plaats, die je gezondheid, uithoudingsvermogen, brandstof en spieropbouw stimuleren. Zo transporteert het voedingsstoffen naar je spieren en neemt het de afvalstoffen weer mee. Zorg dus altijd dat je genoeg water drinkt!

Bronnen

www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx

http://handfulofhealth.com/96/fatigue-busters-mood-boosters

http://www.dailymail.co.uk/health/article-3096702/Could-one-five-GP-visits-dehydration-New-study-claims-fatigue-epidemic.html

http://www.mc.vanderbilt.edu/reporter/index.html?ID=9047

https://www.sciencedaily.com/releases/2000/02/000208075311.htm

https://healthunlocked.com/diabeteshelp/posts/1158566/6-drinks-that-lower-blood-pressure

https://www.healthline.com/nutrition/drinking-water-helps-with-weight-loss#section3

https://www.healthline.com/nutrition/drinking-water-helps-with-weight-loss#section5

Boost your brain function with…water!

Benton, D, Jenkins, KT, Watkins, HT, & Young, HA 2016, ‘Minor degree of hypohydration adversely influences cognition: a mediator analysis’, American Journal of Clinical Nutrition, vol. 104, no. 3, pp. 603-612.

Armstrong, LE, Ganio, MS, Casa, DJ, Lee, EC, McDermott, BP, Klau, JF, Jimenez, L, Le Bellego, L, Chevillotte, E, & Lieberman, HR 2012, ‘Mild dehydration affects mood in healthy young women’, The Journal Of Nutrition, vol. 142, no. 2, pp. 382-388.

Ganio, MS, Armstrong, LE, Casa, DJ, McDermott, BP, Lee, EC, Yamamoto, LM, Marzano, S, Lopez, RM, Jimenez, L, Le Bellego, L, Chevillotte, E, & Lieberman, HR 2011, ‘Mild dehydration impairs cognitive performance and mood of men’, British Journal of Nutrition, vol. 106, no. 10, pp. 1535-1543.

Bronnen

Kempton, MJ, Ettinger, U, Foster, R, Williams, SR, Calvert, GA, Hampshire, A, Zelaya, FO, O’Gorman, RL, McMorris, T, Owen, AM, & Smith, MS 2011, ‘Dehydration affects brain structure and function in healthy adolescents’, Human Brain Mapping, vol. 32, no. 1, pp. 71-79.

Lindseth, PD, Lindseth, GN, Petros, TV, Jensen, WC, & Caspers, J 2013, ‘Effects of hydration on cognitive function of pilots’, Military Medicine, vol. 178, no. 7, pp. 792-798.

Faraco, G, Wijasa, TS, Park, L, Moore, J, Anrather, J, & Iadecola, C 2014, ‘Water deprivation induces neurovascular and cognitive dysfunction through vasopressin-induced oxidative stress’, Journal Of Cerebral Blood Flow And Metabolism: Official Journal Of The International Society Of Cerebral Blood Flow And Metabolism, vol. 34, no. 5, pp. 852-860.

Jacka, FN, Cherbuin, N, Anstey, KJ, Sachdev, P, & Butterworth, P 2015, ‘Western diet is associated with a smaller hippocampus: a longitudinal investigation’,BMC Medicine, vol. 13, no. 1, pp. 1-8

Molteni R, Barnard RJ, Ying Z, Roberts CK, Gomez-Pinilla F. A high-fat, refined sugar diet reduces hippocampal brain-derived neurotrophic factor, neuronal plasticity, and learning. Neuroscience. 2002;112:803–14

https://www.avogel.co.uk/health/muscles-joints/joint-pain/the-benefits-of-drinking-water-for-joint-pain/

http://www.freedrinkingwater.com/water_health/health2/water-remove-harmful-toxins-from-digestive-tract.htm

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-14/drinking-water-can-make-you-more-productive

http://www.gtphub.com/post/83092/New%20Study%20Shows%20Drinking%20Water%20Can%20Increase%20Productivity%20by%2014%20Percent

http://www.bbc.com/future/story/20120903-is-drinking-water-good-for-skin

http://www.goodtoknow.co.uk/wellbeing/180475/Why-water-is-so-good-for-you

http://www.freedrinkingwater.com/water_heal/medical1/1-improve-muscle-tone-with-water.htm

Geen reactie's

Geef een reactie