Vermijd microplastics met nieuwe mobiele app

Milieuorganisatie Plastic Soup Foundation heeft een app ontwikkeld, waarmee je snel en eenvoudig kan zien of een cosmeticaproduct microplastics bevat. Deze kleine plastic korreltjes zitten in vele honderden cosmeticaproducten en vormen een groot milieuprobleem. Volgens de Verenigde Naties staat de ‘plastic soep’, waaraan deze microplastics bijdragen, momenteel in de top drie van milieuproblemen. Wateroppervlaktes ter grote van Europa zijn op dit moment vervuild met plastic afval.

Rechtstreeks in je doucheputje
Je body inzepen met een fris ruikende scrubgel? Grote kans dat je dan een grote hoeveelheid micorplastics rechtstreeks je doucheputje in laat stromen. De deeltjes komen in het water terecht en de waterzuivering filtert er slechts een klein deel uit. Het gevolg is dat het plastic in de zee terecht komt, waar zeediertjes de korreltjes aanzien voor voedsel. Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation: “In sommige producten zit tot zelfs tien procent plastic. Een absolute milieuramp.”

Ronald van Welie van de Nederlandse Cosmetica Vereniging toont zich schuldbewust: “Het cosmetisch nut is groot, maar we moeten natuurlijk niet het milieu verpesten. Er moet een oplossing voor komen. De reden dat de microplastics er toch inzitten, is dat de analyse aanvankelijk was dat de deeltjes in de rioolwaterzuivering zou achterblijven.” Voordat er een oplossing is kun je met de nieuwe app van de Plastic Soup Foundation dus zien in welke producten de microplastics zitten. Zo kun je voorkomen dat je producten aanschaft die er voor zorgen dat de plastic soep groter wordt.

Kruitvat en Hema
Westerbos: “Met je mobiele telefoon kun je de barcode van het product scannen, waarna je op je telefoon kan zien of er plastic in het product zit.” Vorige maand begon de organisatie met de campagne ‘Beat the micro bead,’ die mensen bewust moet maken van de stukjes plastic in de cosmeticaproducten. De lancering van de app, die binnenkort beschikbaar is voor consumenten, is onderdeel van de campagne.

De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) zegt dat de kleine stukjes plastic niet in grote mate bijdragen aan het milieuprobleem. Het gaat volgens hen maar om een heel klein gedeelte. Sommige cosmeticabedrijven denken wel dat plastic schadelijk is en ondersteunen de campagne. Kruitvat en Hema hebben inmiddels aangegeven te zullen stoppen met het gebruik van microplastics, maar de grote multinationals laten het tot op heden afweten. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Bekijk hier het fragment uit de uitzending van Nieuwsuur van 17 oktober 2012:

Klik hier voor een lijst van www.noordzee.nl met groene producten zonder plastic. 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
3 Reactie's
  • Eugenie Mac Gillavry
    Geplaatst op 13:49h, 17 oktober

    Heel interessant ..zijn er onder wie dit lezen ook mensen kunnen verwijzen naar sites over welke ‘cosmetica’ dan het minst schadelijk voor zijn ons milieu.. en dan heb ik het niet over commerciele sites met advertenties.. maar vooral over neutrale informatie over natuurlijke reiniging ..we worden doodgegooid met allerhande biologische / ecologische / fairtrade stempels en leuzen.. maar nu weet ik nog niet wat er in ‘basis’ product zoals zeep, shampoo. tandenpasta en bodyolie, zou mogen/hoeven zitten om te doen wat het moet doen, en daarmee niet het leefmilieu aantast . Dan kunnen wij door koop/gedragsverandering we na dit gelezen te hebben. ook daadwerkelijk een verandering te weeg brengen.

  • Eugenie Mac Gillavry
    Geplaatst op 13:56h, 17 oktober

    O ja.. nog ff dit.. Ik ben fan van krnwtr.. maar vraag me af… in de horeca is er al redelijk gedragsverandering… en kunnen we op veel plekken kraanwater krijgen.. Maar is het niet belangrijker om supermarkten en eigenlijk alle huishoudens te bereiken … als ik zie hoeveel mensen daar flessenwater aanslepen.. volgens mij kan de hele horeca daar niet tegen op 🙂

  • Tetsuro
    Geplaatst op 14:02h, 17 oktober

    Hi Eugenie,
    Je hebt gelijk. Horeca is een plek waar de discussie gevoerd wordt, en daar willen we ook de individuele consumenten ook bereiken. Thuis wordt al veel water gedronken, maar daar willen we ook dat het ‘product’ kraanwater meer aanzien krijgt, en minder als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Supermarkten zijn de lastigste groep, zij verdienen aan bronwater en doen dat niet als ze het niet verkopen. Maar we proberen ook deze doelgroep te overtuigen om langzaam maar zeker over te stappen en op zoek te gaan naar alternatieven.
    Groet, en bedankt voor je reacties!

Geef een reactie