Superbowl weert reclame voor kraanwater

SodaStream produceert en verkoopt een stijlvol apparaat, waarmee je thuis je eigen dranken koolzuurhoudend kan maken. Volgens de ontwerper kan je met de ‘SodaStream’ jaarlijks zo’n 1000 plastic frisdrankflessen besparen. De grote frisdrankmerken zijn uiteraard niet blij met dit apparaat.

Verbannen van de Superbowl
Het Amerikaanse televisiekanaal CBS heeft de SodaStream reclame, die tijdens de Superbowl uitgezonden zou worden, verbannen. ‘Alleen al op de dag van de Superbowl besparen we 500 miljoen plastic flessen met de SodaStream‘, wordt beweerd in de reclame. Ook valt de Sodastream in de reclame duidelijk de frisdrankspelers Pepsi en Coca-Cola aan. Pepsi en Coca-Cola zijn grote sponsoren van de Superbowl en daarom kan de reclame niet worden vertoond. Vervolgens (wat overigens vaak geldt voor verbannen filmpjes) is de reclame op het internet viral gegaan. Bekijk de reclame hieronder:

Reclame aangepast
sb_sodastream_130203.video-260x195De reclame is later omwille van de “uitzendbaarheid” aangepast. Zo zijn er dit keer geen frisdrankmerken duidelijk zichtbaar. In de nieuwe video zijn weer wel exploderende plastic flessen te zien bij het gebruik van de SodaStream. De reclame is deze keer wel goedgekeurd en uitgezonden tijdens de Superbowl.

De macht van frisdrankmerken
Deze aangepaste reclame is echter in het Verenigd Koninkrijk weer verbannen. Waarom? De reclame zou ‘te denigrerend zijn tegenover frisdrankmerken’, aldus Clearcast, de Britse reclamecommissie. Ze voegen toe dat ‘milieuzaken niet relevant zijn bij de beslissing om de reclame te verbannen’. Het Britse management van SodaStream vindt de beslissing absurd. Volgens hen toont de reclame alleen dat je veel plastic afval bespaart door het apparaat te gebruiken. Ze bieden een product aan voor een een milieuvriendelijkere levensstijl, waar duidelijk is te voelen hoe groot de macht is van de grote frisdrankmerken. Het verbannen van de reclame van SodaStream in het Verenigd Koninkrijk heeft achteraf online weer tot een massale views geleid, maar wel met een bittere bijsmaak.

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Geef een reactie