Spa pakt WeTapWater op Facebook hard aan

Wat een onzin om kraanwater te promoten!
Communicatie directeur Jean-Benoît Schrans van Spadel (producent van bronwatermerken als Spa en Bru) heeft deze week WeTapWater, een burgerinitiatief om kraanwater te promoten, stevig op de vingers getikt. “Ik betreur dit soort ideologisch gekleurde acties die de consument willen indoctrineren. Wat een onzin om kraanwater te promoten!”

Communicatie directeur van Spa op Facebook:
Jean-Benoît Schrans post: “Ik heb kunnen vaststellen hoeveel inspanningen merken zoals Spa leveren om puur natuurlijk, biologisch water te bottelen. Alleen mineraalwater is gegarandeerd zuiver. Mensen die beweren dat dat niet zo is hebben geen enkel besef van de zuiverheid van het water dat uit diepe ondergronden komt dat decennia lang wordt beschermd. Ik betreur telkens ideologisch gekleurde acties die de consument willen indoctrineren…“

Jean-Benoît Schrans, communicatie directeur van Spadel, reageert zonder zijn functie kenbaar te maken op de facebookpagina van WeTapWater, waar 2 consumenten (Tetsuro & Tom) 10.000 fans zoeken die kraanwater in de horeca op de menukaart willen zetten.

Agressieve en opportunistische campagnes?
In  het jaarverslag (2009) schrijft Spadel dat het last heeft van sommige leidingwaterdistributeurs die ‘agressieve en opportunistische’ campagnes voeren ten nadele van zuiver bronwater en natuurlijk mineraalwater. Burgerinitiatieven zoals WeTapWater.com worden niet genoemd. In 2005 won Spa Reine nog een bronzen Effie voor de meest effectieve reclamecampagne: Spa Reine. Het zuiverende water. In 2010 wil Spadel de teruggang van het marktaandeel in 2009 van Spa omkeren met de campagne ‘Zuiverheid die voor je zorgt’.

Frans drinkwaterbedrijf spant rechtszaak aan
In 2007 beweert het Franse bronwatermerk Cristaline in een reclamecampagne dat het kraanwater in Parijs niet lekker smaakt en stoffen als chloor, lood en nitraten in ongezonde concentraties bevat. Drinkwaterbedrijf Eau de Paris spant een rechtszaak aan tegen Cristaline. Cristaline beroept zich op het recht van vrije meningsuiting.

Bijschrift advertentie Cristaline: “Ik drink geen water dat ik heb gebruikt. Ik kies voor Cristaline.”

Wat vindt de Vewin?
De Vewin, Vereniging van Waterbedrijven in Nederland, vindt dat het kraanwater in Nederland 1 van de beste drinkwaters van de wereld is en voert een drinkwatercampagne met Eddy Zoe. ‘Volgens de Europese drinkwaterrichtlijn moet een consument een leven lang water uit de kraan kunnen drinken zonder daarbij nadelige effecten voor de gezondheid te ondervinden’.

Lees ook: Spa past reclame aan na klacht >

De Nederlandse bronwatermarkt en Spadel
In Nederland blijft drankengroep Spadel geconfronteerd met een bijzonder concurrentiële markt. De totale markt van bronwaters is in de eerste helft van 2010 gedaald. Het mineraalwater Bru, speciaal gepositioneerd als het “ideale mineraalwater bij het eten” blijft qua positie stabiel. Verhoogde marketinginspanning en intensieve marktbewerking heeft geleid tot verhoging van het marktaandeel en meer zichtbaarheid

Belgische bronwatermarkt
De markt van natuurlijke platte mineraalwaters is in België ook zeer competitief met grote internationale spelers als Danone, Nestlé en Coca Cola. Spa Reine, dat van oudsher marktleider is, kwam in deze vechtmarkt zwaar onder druk te staan en zag haar marktaandeel jaar na jaar structureel dalen: van 24,5% in 1997 naar 19,4% in 2004. De laatste jaren heeft Spa veel promotie gedaan en staat het weer op een marktaandeel van 30,8% (2009).

Wereldwijd:

Nr 1. Bronwaterproducent Danone
In 2009 heeft Danone 18 miljard liter bronwater verkocht. Hiermee is Danone de 2e grootste bronwaterproducent van de wereld (8,5% marktaandeel wereldwijd). Met Evian en Volvic is Danone eigenaar van 2 van de 5 grootste bronwatermerken. Een ander merk is Vittel.

Nr 2. Nestle Waters
Nestle Waters heeft de eerste helft van dit jaar goed gepresteerd (2,5% groei). In Noord-Amerika doet het bronwatermerk Pure Life het goed. In Europa doen de merken San Pelligrino en Perrier het goed. Positieve groei in o.a. Frankrijk en Engeland. De watermarkt in de 1e wereld groeit weer volgens Nestle, na het een aantal jaar van krimp.

Nr 3. Coca Cola Waters
De verpakte waters divisie van Coca Cola, de nummer 3 bronwaterproducent van de wereld, heeft het vorig jaar ook goed gedaan. 7% Groei in 2009. Enkele merken zijn Chaudfontaine, BonAqua en Glaceau Smartwater.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
1Reactie
  • Burt
    Geplaatst op 22:45h, 12 januari

    In heel het zuidelijk halfrond wordt er gedronken uit flessenwater. Een ramp. Vers, veilig water uit de kraan is een recht. Iets dat de drankproducenten misschien graag anders zien. Ik vind het gevaarlijk om onze drankvoorziening door multinationals te laten afhangen. Nog meer macht, dan ze al hebben … ze zetten al genoeg wetten naar hun hand.
    Kan iemand zeggen hoeveel het wereldaandeel van Coca Cola is in de frisdranken ?

Geef een reactie