Persbericht: 10.000 fans op Facebook willen kraanwater in de horeca

karafje water horeca_kleinAmsterdam, 17 juni – De Facebook-pagina van WeTapWater heeft sinds afgelopen weekend meer dan 10.000 fans. WeTapWater wil kraanwater promoten als duurzaam alternatief voor bron- en mineraalwater. Daarin staan zij niet alleen, zo blijkt uit onderzoek én de massale bijval via social media.

Wens van de klant
Uit onafhankelijk onderzoek dat WeTapWater heeft laten uitvoeren, blijkt dat ruim de helft van de horecaklanten liever kraanwater willen als ze ‘water’ bestellen. Velen zijn dan ook ontsteld als ze naast een goed glas wijn niet gewoon kraanwater kunnen krijgen. Op Facebook staan tal van verontwaardigde reacties, overigens naast complimenten voor zaken met een goede service.

Horeca verdient aan water
Zowel op Facebook als op de Horeca Misset pagina van LinkedIn is WeTapWater in dialoog met horecaondernemers. Hieruit blijkt dat de meningen over kraanwater in de horeca sterk verdeeld zijn. De een zegt dat hij het standaard op tafel zet, de ander weigert dit pertinent omdat hij er niets aan verdient. Tetsuro Miyazaki van WeTapwater: ‘We begrijpen dat niets in de horeca gratis is. Ook een stukje brood vooraf, een paar nootjes bij een drankje of een amuse van het huis niet. Het wordt als service beschouwd óf het wordt in rekening gebracht. Dat is allebei prima, zolang het maar duidelijk is.’

‘Kraanwater zet je op de kaart’
Miyazaki pleit er daarom voor om kraanwater op de kaart te zetten: ‘Als horecazaken kraanwater op de menukaart zetten, bijvoorbeeld naast bron- of mineraalwater, kunnen ze het een prijs meegeven en geven ze de klant een duidelijke keuze. Horecazaken die dat doen (of hun klanten) kunnen zich aanmelden via WeTapWater.com. Als tegenprestatie zetten wij ze op de WeTapWater kraanwater-kaart van Nederland en België en sturen we ze een sticker voor op het raam.’ Op dit moment staan reeds meer dan 250 zaken op de landkaart.

Kraanwater is duurzaam
‘Kraanwater is het meest lokale product dat men op tafel kan zetten. Zelfs groenten uit eigen tuin leggen meer afstand af. En bovendien is het in Nederland en België van uitstekende kwaliteit. Als het gekoeld is, proeft het merendeel niet eens het verschil met bronwater. Dan is het toch vreemd dat water soms meer dan 1.000 kilometer over de weg moet afleggen.’

WeTapWater lanceert KRNWTR
Tom Niekamp, medeoprichter van WeTapWater, vindt dat kraanwater het verdient om als volwaardig product behandeld te worden. ‘Daarom hebben we er een merk van gemaakt: krnwtr. Het mag best cool zijn: waarom zou een vervuilend plastic importflesje wel hip zijn en kraanwater niet? Binnenkort kunnen horecazaken en consumenten via krnwtr.nl glazen flessen bestellen, voor thuis of voor in de horeca. Ook zijn we in gesprek met verschillende gemeenten en waterbedrijven om kraanwater op de kaart te zetten en horecazaken krnwtr pakketten aan te bieden.’

Iedereen wordt er beter van
Niekamp: ‘Heel Nederland en België zou dit moeten omarmen. Gemeenten willen graag duurzamer worden, en met dit initiatief krijgen ze de kans om op een heel simpele manier hun steentje bij te dragen aan een duurzaam waterbeleid en Waterbedrijven zien de waardering voor hun product stijgen. Maar ook horecaondernemers worden er uiteindelijk beter van. Het levert ze een duurzamer imago op, de mogelijkheid om een vergoeding voor water te vragen voor ondernemers én een duidelijke keuze voor hun klanten.’

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
2 Reactie's
  • Huub Mutsaers - Watercompany
    Geplaatst op 00:41h, 17 juni

    Gefeliciteerd met deze mijlpaal, meer dan 10.000 fans van kraanwater. Complimenten ook over de wijze waarop; niet betuttelen of veroordelen maar de ondernemer vrij laten of hij kraanwater gratis of betaald aan biedt. Wij merken steeds vaker dat de gast liever voor kraanwater wil betalen dan dat er helemaal geen kraanwater geschonken wordt.

  • Bert
    Geplaatst op 05:19h, 17 juni

    En nu gaan we zo meteen in de horeca ook de lucht die je noodzakelijkerwijs inademt, in rekening brengen. Wat een sukkels zijn het die kraanwater in rekening brengen, dat wordt in het algemeen gecompenseerd door te betalen voor de overige consumpties (het eten, het flesje wijn, het aperitiefje en/of digestiefje). Een amuse wordt toch ook niet afzonderlijk in rekening gebracht?

Geef een reactie