OneWorld Water maakt water ‘hot and happening’

[quote]Unieke watersite laat zien hoe we tot de laatste druppel gelinkt zijn aan de rest van de wereld[/quote]

OneWorld, het journalistieke platform dat de wereld dichterbij brengt, lanceerde onlangs het themakanaal Water. Water is een van dé uitdagingen van onze tijd. Niet voor niets investeert de miljoenennota 20 miljard euro in droge voeten en voldoende zoetwater. En wereldwijd worstelen multinationals en overheden met te veel, te weinig of te vies water en roepen ze om hulp ‘Bring in the Dutch’. Maar het waterbewustzijn van de meeste Nederlanders is juist schrikbarend laag (OESO, 2014). OneWorld Water bruist van interviews, blogs, artikelen, tips and tricks en events.

Fashionista’s verkleinen watervoetafdruk
OneWorld Water bruist van de inventieve ideeën en duurzame initiatieven en laat zien hoe we via water in ons voedsel, kleding en onze dagelijkse keuze gelinkt zijn aan de rest van de wereld. Op OneWorld Water verkleinen fashionista’s hun watervoetafdruk met duurzame mode, reizen backpackers naar het krimpende Aralmeer in Oezbekistan, betalen bewoners met groene tuintjes minder belasting in Hamburg, komen Italiaanse jongeren in opstand tegen onbetaalbaar kraanwater en zetten inventieve sociaal ondernemers wereldwijd hun eigen duurzame waterbedrijfjes op. Hiernaast biedt OneWorld Water verdieping: over de watervoetafdruk, water in productieketens, ‘waterproof’ steden, recht op drinkwater en waterconflicten. Water is dichterbij en heeft meer gezichten dan veel Nederlanders denken. OneWorld Water werkt samen met verschillende inhoudelijke partners, waaronder Amsterdam Rainproof.

Nederlanders en watergebruik
Representatief nog niet gepubliceerd NCDO-onderzoek geeft inzicht in hoe zuinig Nederlanders omgaan met water: 14 procent van de volwassen Nederlanders laat de kraan lopen tijdens het tandenpoetsen. Het merendeel van de Nederlanders doet de kraan dus dicht. Dit is slechts een kleine bezuiniging op de 12 volle emmers per dag die Nederlanders gebruiken aan direct water. Het meeste daarvan gaat op aan douchen en doorspoelen van het toilet. Daarnaast is 98% van het waterverbruik van Nederlanders indirect, zoals water dat nodig is om kleding te produceren of voedsel.

[box_light]OneWorld Water Battle: smart ideas for water actions

Gezocht: denkers en doeners om water hot & happening te maken! Ga de uitdaging aan en bedenk met jouw team een kick-ass publieksactie waarmee we water op de kaart gaan zetten. Meld je hier aan.[/box_light]

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Geef een reactie