11:37 Refillution! Verpakkingsvrije supermarkten (ook in het buitenland)
86% van Nederlandse consumenten vindt “minder wegwerpverpakkingen” belangrijk en 63% vindt het zelfs vervelend dat de meeste producten in supermarkten in wegwerpverpakking worden aangeboden. (Kantar 2021). Alle aanleiding dus voor grote supermarkten om te kijken naar verpakkingsvrije oplossingen a la Pieter Pot in NL of andere verpakkingsvrije supermarkt initiatieven in het buitenland.
In Engeland bieden meerdere supermarkten in minimaal één winkel verpakkingsvrije boodschappen aan. Aldi, Asda, The Central England Cooperative, M&S, Morrisons en Waitrose hebben in 2019/2020 een assortiment geïntroduceerd en plannen om het in de toekomst uit te breiden naar meer vestigingen. Maar het is nog niet op grote schaal uitgerold.
Volledig verpakkingsvrije supermarkten zoals Original Unverpakt in Berlijn, Unpackaged in Londen en In.gredients in de Amerikaanse staat Texas bestaan als zo’n 10 jaar, maar de groeispurt heeft nog niet doorgezet.
We moeten minder wegwerpverpakkingen gaan gebruiken
Gemiddeld gebruiken wij Nederlanders 2550 plastic wegwerpverpakkingen per persoon per jaar. En van al het nieuwe plastic dat er wordt gemaakt, momenteel zo’n 300 miljoen ton per jaar, is 40% bestemd om wegwerpverpakking te worden. Drastisch minder gebruik van plastic is echt nodig. Mooi dat een speler als Albert Heijn nu ook de stap waagt.
Albert Heijn verpakkingsvrij
Albert Heijn lanceert een nieuw concept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen doen: AH Verpakkingsvrij. Het werkt heel simpel: klanten vullen een herbruikbare zak of pot met een product – bijvoorbeeld muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten – en komen zo met een stuk minder wegwerpverpakkingen thuis. In 2025 wil AH twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Het verpakkingsvrije assortiment bestaat momenteel uit zeventig producten.
In de winkel zelf liggen dezelfde producten ook mét verpakking, maar met een verwijzing naar de verpakkingsvrije muur even verderop. Op die manier wil AH meer bewustwording bij haar eigen supermarktpubliek creëren.
Het verpakkingsvrije concept is ontwikkeld i.s.m. SUPZero en zerowastenederland.
Geen reactie's