Issuemakers: ‘Merkbeleving van kraanwater’

Iedereen koopt wel eens of vaker een product met een merknaam erop. Een broek van Kuyichi. Een telefoon van Apple. Een pot pindakaas van Calvé. Merken die staan voor kwaliteit, duurzaamheid, innovatie of andere kernmerken waarmee mensen zich willen identificeren. Merkbeleving is een fenomeen dat met de opkomst van sociale media steeds belangrijker is geworden. Mensen bouwen hun digitale sociale wereld steeds meer rondom merken die zij als passend bij hun persoonlijkheid en imago ervaren.

Sociale merkbeleving

Merkbeleving zorgt er ook voor dat allerlei initiatieven met maatschappelijke doeleinden zich presenteren als merk. Op deze manier wordt merkbeleving gebruikt om positieve maatschappelijke of sociale veranderingen te bereiken. Deze vorm van sociale marketing is zeker niet nieuw, maar heeft dankzij social media meer potentie dan ooit tevoren. Veel mensen willen zich graag identificeren met positieve, verantwoordde initiatieven. Dus hoe kun je dit beter doen dan het ontwikkelen van een sterk (sociaal) merk?

Slecht imago

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik het door WeTapWater geïntroduceerde merk KRNWTR. Precies: kraanwater, maar dan zonder klinkers. Volgens initiatiefnemers Tom Niekamp en Tetsuro Miyazaki heeft kraanwater een slecht imago. Het is goedkoop, gezond, milieuvriendelijker dan flessen water, en iedereen drinkt wel eens een glaasje. Toch schenken mensen tijdens een feestje liever Spa Blauw of Evian. In restaurants en op festivals worden consumenten vaak zelfs verplicht om flessen water te kopen. Bij het vragen naar kraanwater als alternatief krijg je al snel het gevoel dat je zeurt of als vrek gedraagt. Er zijn echter veel argumenten om wel gewoon kraanwater te drinken.

Sterk merk

Om kraanwater als merk op de kaart te zetten is dus het merk KRNWTR geïntroduceerd. Een merknaam gekoppeld aan een maatschappelijk initiatief. Op de website van WeTapWater staan vele feiten, tips en andere blogposts over (bron-)water te lezen: de inhoudelijke onderbouwing van het merk. Er is een webshop waar stoere KRNWTR drinkflessen en karaffen kunnen worden gekocht. Het merk is een Facebook campagne gestart (meer dan 11.500 likes) om horeca op te roepen kraanwater te schenken. Al met al geeft het merk KRNWTR consumenten het gevoel onderdeel te kunnen zijn van een gemeenschap van gelijkgestemden. Het stoere merk zorgt voor een krachtige merkbeleving.

Bronwaterproducenten in Nederland en België, u bent gewaarschuwd!

Beluister hier het radiofragment op BNR met de initiatiefnemers (10 juli 2012)

Bron: Issuemakers.nl, 12-07-2012, Maarten Spaans

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Geef een reactie