Kristalheldere onzinmarketing

Een paar maanden zaten we rond de tafel met een vertegenwoordiger van FWS (lobbyclub voor Frisdranken, Waters en Sappen). Hij wist ons te vertellen dat kraanwater slecht is voor de gezondheid, en probeerde ons te overtuigen dat bron- en mineraalwater dat niet is. Het woordje ‘heilzaam’ lag op het puntje van zijn tong, al kreeg hij het ook onder aanmoedigingen van mijn kant, net niet uit… Ik vroeg of het dan geen onverantwoord groot gevaar is voor de volksgezondheid om gewoon kraanwater in andere frisdranken te stoppen. Hij antwoordde: ‘Ja, nee, dat moet je anders zien’. Euh… ok…wij zijn de moeilijksten niet.

Of het ene met het andere te maken heeft, is uiteraard moeilijk te zeggen maar nu heeft Crystal Clear bedacht dat ze moeten adverteren met ‘het zuiverste bronwater’. Terwijl het water gewoon uit Bunnikse grond komt… en ons inziens dus gewoon kraanwater is.

Foodwatch schreef hierover het volgende artikel.

Vrumona (Heineken): Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem

Kristalhelder?
De stralende, daadkrachtige dames van Crystal Clear krijgen het niet voor elkaar foodwatch vlot te antwoorden. Terwijl we toch helemaal geen ingewikkelde vragen stellen. ‘Welk natuurlijk aroma is aan Crystal Clear Shine toegevoegd’? ‘Wat zijn de precieze percentages van de ingrediënten van Crystal Clear Shine?’ Hoe moeilijk kan het zijn om daar antwoord op te geven? Niet echt. foodwatch vermoedt dan ook dat Crystal Clear liever niet kristalhelder is over de ingrediënten van haar watertje.

500 liter kraanwater
‘Het zuiverste bronwater’ pocht Crystal Clear op zijn website. Nou, dat water komt gewoon bij Bunnik uit de grond hoor. Crystal Clear doet duur op een Utrechts koopje. Een flesje van een halve liter kost € 0,75. Voor die prijs heb je maar liefst 500 liter kraanwater! Nederlands kraanwater is bovendien van zeer hoge kwaliteit en moet aan meer eisen voldoen dan bronwater. Dus waarom zou u Crystal Clear kopen? Voor het smaakje? Kies dan een lekkere limonadesiroop. Wel zo goedkoop!

Ongezond voor het milieu
Kraanwater is net zo gezond als of zelfs gezonder dan bronwater. Als je gewoon eet en drinkt, heb je de extra mineralen die in sommige bronwaters zitten helemaal niet nodig. Voor het milieu is al dat bronwater ronduit ongezond. De productie van flessen voor bronwater levert wereldwijd jaarlijks een plastic afvalberg op van 2,7 miljoen ton! Bronwater belast het milieu dan ook 30 tot 100 keer zwaarder dan kraanwater.

De vitaminetruc
Daar istie weer: de vitaminetruc. Toegegeven, Crystal Clear is wel origineel. Waar de meeste voedselfabrikanten kiezen voor de populaire vitamine C, gaat Crystal Clear voor de B-vitaminen. Maar het onzingehalte is even groot. Crystal Clear voegt vitaminen toe die we helemaal niet nodig hebben: we krijgen via onze normale voeding voldoende vitamine B3, B6 en B8 (biotine) binnen.

Smeren maar!
De van huidcrèmetjes bekende Aloë vera maakt Crystal Clear Shine helemaal af. ‘Zo willen wij je helpen gezond te leven en er stralend uit te zien’. Maar… je smeert het drankje toch niet op je huid? De ‘stralende huid’-effecten van Aloë vera zijn onvoldoende bewezen én gaan vooral over uitwendig gebruik in cosmetica. Als je het opdrinkt, werkt de plant hooguit laxerend. Toch zwijmelt Crystal Clear dat Aloë vera ‘een klein wonder’ is. ‘Iets wat de natuur zo maar aan ons gegeven heeft’. Uhuh. Aan de marketeers van Vrumona zeker.

0,01 procent

Maar liefst vijf ‘veelgestelde’ vragen beantwoordt Vrumona over de cranberry. Het bedrijf weidt flink uit over de fantastisch positieve effecten van deze wonderbes op je blaas, nieren, mond en maag. Daar steekt het minibeetje cranberrysap in Crystal Clear Shine Cranberry Vlierbloesem wel wat schril bij af. We krijgen van Vrumona om precies te zijn 0,01 procent, oftewel één honderdste deel van een theelepel, van dit zuiverende sapje.

Nóg een aromawatertje?
Crystal Clear wordt gemaakt door Vrumona (lees Heineken). Inderdaad, dezelfde fabrikant van dat andere aromawatertje met zinloze vitamines: Vitamin Water. Crystal Clear biedt precies dezelfde onzinboodschap. Het lijkt gezond, maar heeft je lijf niets te bieden. Dit drankje is alleen in de markt gezet om een nieuwe doelgroep aan te boren: ‘de vrouw van nu’. Hoe simpel kan het zijn, moeten de marketeers gedacht hebben. Je vervangt de suiker door zoetstof en hoppatee, het is ‘caloriearm’. Kekke website erbij en Crystal Clear is helemaal klaar voor de doelgroep.

Lekker verkopen
Vrumona heeft het beste voor met zichzelf, pardon, de wereld. O, wat begrijpt de marketingafdeling van Vrumona goed wat vrouwen willen: erkenning. Het inlevingsvermogen druipt van de website. ‘Kom maar op vrouwen, zit maar lekker in je vel!’ (Yek.) Wat is daar mis mee? Niks, ware het niet dat Vrumona maar één ding wil: Crystal Clear verkopen. Of vrouwen daadwerkelijk lekkerder in hun vel zitten dankzij dit waterige drankje vol zoetstof, doet er niet toe. Ze betalen wél voor deze misleiding: reken maar dat alle marketingkosten verrekend zijn in de prijs van zo’n stralend flesje!

“De vrouw die jij wilt zijn”
Beetje gebrek aan zelfvertrouwen? Dan moet je bij Vrumona zijn. Want ‘bij Crystal Clear geloven we in vrouwen als jij!’, beweert het bedrijf op crystalclear.nl. Uitgekiende marketeers beschrijven op de Vrumona-site de vrouw die jij volgens hen graag wilt zijn: ‘mysterieus maar duidelijk, lieftallig maar daadkrachtig’. Een vrouw met ‘passie, intuïtie, creativiteit en warmte’. En weet je wat nu het leuke is? Je wordt al een beetje zo door Crystal Clear te drinken!

De aap uit de mouw

Trots meldt Vrumona op zijn website dat Crystal Clear Shine de ‘beste Introductie van 2009 binnen de assortimentsgroep Frisdranken!’ was. Oftewel: onze marketeers hebben het uitstekend voor elkaar. Want daar draait het natuurlijk om bij Vrumona. Als dit drankje zichzelf zou moeten verkopen, werd het niets met Crystal Clear Shine. Crystal Clear Shine is vooral veel marketing en extreem weinig product: een duur watertje met een kunstmatig smaakje..

Omstreden zoetstoffen

Natuurlijk is Crystal Clear Shine caloriearm, anders kun je het wel schudden op de markt van vlotte vrouwen. Hoe het drankje toch zo zoet komt? Zoetstof natuurlijk. Vrumona nam wijselijk afscheid van het omstreden aspartaam. Maar wat zijn de gezondheidseffecten op langere termijn van de sucralose, acesulfaam en sacharine die wél in Crystal Clear zitten? De wetenschap is er nog niet uit. Onderzoek legt zelfs een verband tussen zoetstofconsumptie en de toename van overgewicht. Ach, wie dan leeft, wie dan zorgt, denkt de drankjesfabrikant. En wie nu nog leeft, kan Crystal Clear kopen!

Kies bewust voor onnatuurlijk
‘De natuur bood ons inspiratie voor bijzondere smaken…’ zwijmelt Vrumona. Lariekoek. De ‘fruitige’ smaak van Crystal Clear Shine komt vooral van citroenzuur, dat voor de industrie veelal uit suiker wordt gewonnen. De vitamines zijn door Vrumona eigenhandig toegevoegd. En het water wordt gezoet door kunstmatige zoetstof. Schandalig genoeg krijgt ook Crystal Clear het ‘Ik kies bewust’-logo. Dit logo pretendeert consumenten te helpen bij een gezonde keuze. foodwatch stuit echter voortdurend op producten met ‘Ik kies bewust’ die verre van gezond zijn. Zo ook Crystal Clear: sinds wanneer zijn kunstmatige zoetstoffen gezond?

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
1Reactie
  • Volwassen merksletterij | Columnisten van Catan
    Geplaatst op 16:36h, 23 september

    […] moet je alert blijven op complete onzinfrases die zich vaak manifesteren in reclames, zoals deze, en op de prijs-kwaliteitverhouding van artikelen. Maar het is niet per se iets kwalijks om een […]

Geef een reactie