Kraanwater in de horeca? KRNWTR geeft 10 redenenen waarom

Kraanwater in de horeca is inmiddels een belangrijk onderwerp. KRNWTR laat ondernemers zien hoe kraanwater bijdraagt aan de gastvrijheid, duurzaamheid en omzet!

1. Klant is koning

In de horeca draait het om de gasten en zij vinden kraanwater in de horeca steeds belangrijker. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit de meer dan 18.000 facebook fans, die de oproep van KRNWTR steunen. Uit ervaring weten we dat mensen het niet prettig vinden, als bronwater aangeboden wordt als ze om water vragen. Als een gast zich goed behandeld voelt, dan komt hij ook graag terug.

2. De Gast wil ervoor betalen

Ze beseffen steeds meer dat kraanwater het duurzame alternatief is voor bronwater. Gasten vinden €5 voor een fles bronwater te duur en zijn bereid om een redelijke prijs te betalen voor kraanwater.

[box_light]Toon(via Facebook): “De grootste kosten van een glas water zit ‘m niet in het water zelf maar o.a. in personeel. Een glas kraanwater zou dus niet veel goedkoper zijn als het op de kaart zou staan.
Petra(via Facebook): “karaf met kraanwater hoort op tafel. Meestal is het gratis, maar er mag best wat voor berekend worden. Glazen/afwas/brengen/halen/ moet ook allemaal betaald worden.
Trees(via Facebook):  “Voor €0,50 zou ik het redelijk vinden, je hebt een glas, water en bediening!” [/box_light]

3. Je bent duurzaam

Iedereen wil tegenwoordig duurzaamheid. Met het verkopen of aanbieden van kraanwater laat je zien dat je duurzaam bezig bent. Kraanwater is een lokaal streekproduct, waar geen olie of plastic aan te pas komt in tegenstelling tot bronwater. Daarnaast is het van de beste kwaliteit en het stroomt zo uit onze kraan.

[box_light]Wim Rieff (Rubens Proeflokaal, Utrecht) vindt bronwater niet meer van deze tijd:
Een goede ondernemer denkt na over duurzaamheid. Bronwater belast het milieu 20 tot 50 keer meer dan kraanwater. Stop dus met die flessen bronwater. Des te meer omdat het Nederlandse kraanwater tot het beste van de wereld behoort.”[/box_light]

4. Duurzaamheid scoort!

Duurzaamheid doet het goed en deze wens van de maatschappij zie je terug in de horeca. Kraanwater is hier een uitstekend voorbeeld van.

Ik denk dat we mee moeten gaan met onze tijd. En als het een eerlijk product is en het kost geen geld aan de onderneming, dan is er uiteindelijk toch een marge. Dan denk ik dat dat het overwegen waard is, zeker als we er klanten mee kunnen winnen,” aldus Tom Dyck, eigenaar Lunchbox, Antwerpen.)

5. Geen betere gast, dan een tevreden gast

Consumenten vinden het fijn als er standaard gratis water op tafel staat in een restaurant. Daar maak je als restaurateur een goed begin mee. Op facebook zijn regelmatig positieve reacties te lezen over horecagelegenheden, die op deze manier kraanwater aanbieden.

6. Gratis kraanwater levert klandizie op

Kraanwater gratis aanbieden, net als de amuses of een welkomstdrankje van het huis, kan als service gezien worden, waardoor je als ondernemer een gastvriendelijke indruk achterlaat.

[box_light]Bert Jimmink van de ‘Spaghetteria’ in Amsterdam maakt hier gebruik van:
Kraanwater zit bij ons in het verdienmodel. Het was één van onze vereisten om kraanwater te serveren. En dat levert ons veel klandizie op!”[/box_light]

7. Gratis kraanwater aanbieden kost geen omzet.

Ondernemers die gratis of eigenlijk kosteloos kraanwater aan hun gasten aanbieden, berekenen deze kosten dus in principe door. Kraanwater is met andere woorden niet zichtbaar op de rekening voor de gast.

[box_light]“Een ondernemer serveert kosteloos een glas of karaf water aan zijn gasten. De kosten hieraan verbonden worden doorberekend in de producten waarvoor je wel betaalt. Net zoals bijvoorbeeld amuses, toilet bezoek of airco,” aldus Wim Rieff.[/box_light]

8. Je geeft de gast de keuze

Door kraanwater op de kaart te zetten naast het andere bronwater kunnen gasten zelf bepalen of ze veel of weinig geld willen besteden. Kraanwater op de menukaart maakt dat inzichtelijk voor de gasten.

9. Je kan kraanwater mooi presenteren

Wanneer ondernemers kraanwater mooi presenteren en met trots aanbieden door middel van een aantrekkelijke karaf, dan draagt zo’n ‘kraanwaterbeleving’ bij aan een positief imago van de onderneming bij de gasten. Dat levert uiteindelijk meer klandizie en meer omzet op.

Je moet kraanwater goed positioneren. In een mooie fles of glazen en één prijs voor de hele avond, dan hebben consumenten geen probleem om daar de prijs van bronwater voor te betalen. Op die manier wordt kraanwater meer als beleving ervaren, aldus Kim van Velzen (foodconceptprofessional).

10. De mogelijkheden zijn eindeloos

Als horecaondernemer kan je creatief met het product kraanwater omgaan. Zo kan je:

  • Gratis kraanwater aanbieden. De gast ziet het als service en je kan het doorberekenen.
  • Het waterabonnement, waar gasten €2,50 per persoon betalen voor kraanwater in een mooie karaf voor de hele avond. Dit is een redelijk aanbod en een goed alternatief voor bronwater.
  • Kraanwater op de menukaart zetten: Geef de gasten de keuze tussen kraanwater en bronwater op de menukaart, waarin ze de prijs tussen beide kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld een vaste prijs voor een karaf kraanwater.
  • Toegevoegde waarde aanbieden: Een mooie presentatie door middel van een karaf en/of een takje munt en een schijfje citroen toe te voegen.
  • Afhankelijk van de consumptie kan je kraanwater gratis aanbieden, wanneer er ook andere consumpties zijn genuttigd.

Kortom genoeg redenen om kraanwater aan te bieden!

Schenk je al kraanwater aan jouw gasten. Meld je dan aan voor de kraanwaterkaart! Of geef een kraanwatervriendelijk restaurant op.

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
1Reactie
  • Nancy de graaf
    Geplaatst op 23:09h, 12 april

    Bij de coffee company staat altijd een karaf met water en citroen, munt of sinaasappel. Heel gastvrij en gezellig.

Geef een reactie