Hoeveel water moet je drinken bij het sporten? – gastblog van fit.nl

Gastblog van Wiebren de Jong van Fit.nl – Als je veel sport is het belangrijk om voldoende te drinken. Door bovenmatig verlies van vocht (dehydratie) gaat het prestatievermogen achteruit. Wanneer moet je deze voorraden aanvullen en hoeveel moet je drinken?

Waarom is vocht zo belangrijk?
Tijdens het sporten verlies je vocht. Hierdoor gaat het prestatievermogen achteruit. Water is namelijk een belangrijk onderdeel van bloed. Als je te weinig water drinkt wordt je bloed stroperig. Hierdoor kunnen voedingsstoffen minder goed naar je spieren afgevoerd worden.

Ook zorgt water voor een stabiele lichaamstemperatuur en speelt water een belangrijk onderdeel van urine en zweet. Met name bij ouderen verkleint voldoende drinken ook de kans op nierschade en hartfalen.

Hoeveel water heb je nodig op een dag?
Het is aan te raden om op een niet warme dag minimaal 1.5 liter drinken en en op een warme dag minimaal 2 liter drinken. Hoeveel vocht je precies nodig hebt is ook afhankelijk van je gezondheidstoestand en of je wel of geen borstvoeding geeft.

Ook sporters hebben een hogere vochtbehoefte. Ben je een sporter dan mag je op een sportdag wel 2 tot 3 liter drinken. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de duur van de training, hoe warm het is, de intensiteit van een training, de fitness kleding die je draagt en de luchtvochtigheid.

Een handige richtlijn om een vochttekort te voorkomen is om tijdens een training 125 tot 250 ml per kwartier te drinken. Ten slotte hoef je bij een inspanning die minder dan een half uur duren met een niet te hoge intensiteit geen sportdranken te gebruiken.

Hieronder vind je een aantal tips over wanneer je zou moeten drinken.

Voor het sporten

Zorg ervoor dat je tot een half uur voor het sporten nog wat water drinkt.

Tijdens het sporten het sporten

Tijdens het sporten verlies je door het zweten vocht. Om een vochttekort aan te vullen raad ik het aan om 125 tot 250 ml water per kwartier te drinken.

Na het sporten

Na de workout is het belangrijk om voldoende te drinken. Probeer niet te wachten tot je veel dorst begint te krijgen. Dit is een teken dat je te weinig drinkt.

Kan ik ook te veel drinken?

Te veel water drinken is niet goed. Je nieren kunnen namelijk maar maximaal 0.7 tot 1 liter per uur verwerken. Probeer je daarom zoveel mogelijk aan de bovenstaande richtlijnen te houden.

Bron: FIT.nl

Lees hier: De gezonde voordelen van water drinken

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Geef een reactie

MEER KRNWTR?
CONTACT
WEBSHOP
OP SCHOOL
IN DE HORECA
OP HET WERK