Hoeveel suiker zit er in frisdrank?

Te veel suiker is niet goed voor de gezondheid. Zoveel is inmiddels wel bekend. We weten dat energiedrankjes en cola veel suiker bevatten, maar hoe zit het eigenlijk met andere frisdranken?

Gemiddeld eet een Nederlander 65 gram suiker per dag,
Aanbevolen hoeveelheid suiker per dag: 25 gram

KRNWTR test een aantal drankjes

In onderstaande tabel zie je dat de meeste frisdranken niet onder doen voor een glaasje cola als het aankomt op het suikergehalte. Als je Roosvicee aanlengt volgens receptuur op de fles, zit er maar 10% minder suiker in dan in Coca-Cola. Vifit, een drankje met een ‘ik kies bewust’ logo, bevat evenveel suiker als Fristi.

1 suikerklontje bevat 4 gram suiker. 1 gram suiker = 4 kcal

Aantal gram suiker en suikerklontjes per glas (250ml)

  • Chocomel: 29,75 gr. suiker = 7 suikerklontjes
  • Capri Sun: 25,00 gr. suiker = 6 suikerklontjes
  • Vifit: 20,25 gr. suiker =5 suikerklontjes
  • Coca Cola: 26,50 gr. suiker = 6 suikerklontjes
  • Roosvicee (aangelengd): 23,75 gram suiker = 5,5 suikerklontjes
  • Redbull: 27,50 gram suiker = 6,5 suikerklontjes
  • Fristi: 20,50 gram suiker = 5 suikerklontjes

Suiker

Suiker levert wel energie (calorieën), maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Het drinken van suikerhoudende dranken kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht.

Er wordt door het lichaam geen onderscheid gemaakt tussen van nature aanwezige of toegevoegde suiker. Dit geldt voor alle soorten suiker en voor honing, siropen en stropen. Alle suikers worden door het lichaam op dezelfde manier verwerkt. Ze worden door het lichaam afgebroken tot glucose, de ‘brandstof’ voor het lichaam, en leveren dezelfde hoeveelheid calorieën.

Een blikje cola bevat 23 gram of 6 klontjes suiker: aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van een vrouw (90 gram).

waterkannen karaffen

Etiket

Op een etiket worden de ingrediënten vermeld die zijn gebruikt bij de bereiding van het product. Dit gebeurt in afnemende volgorde van hoeveelheid: wat bovenaan staat, zit er het meest in.

Onder het koolhydraatgehalte is aangegeven hoeveel hiervan als suikers aanwezig is. Hierbij wordt geen onderscheid  gemaakt tussen van nature aanwezige of toegevoegde suikers

Waarom je beter water kunt drinken?

1. Je concentratie verbeterd
Bijna 80 procent van onze hersenen bestaan uit water. Als je hersenen voldoende gehydrateerd zijn kan je je beter concentreren. Het drinken van water heeft een positieve invloed op de reactiesnelheid van mensen. Het drinken van 8 tot 10 kopjes water per dag kan je cognitieve vaardigheden verhogen met 30%. Dus als je veel water drinkt krijgen je hersenen alles wat ze nodig hebben. Wie weinig water drinkt, functioneert ook mentaal slechter.

2. Je krijgt meer energie
Dehydratie is dé oorzaak van vermoeidheid overdag. Dus als je in de middag inzakt en je wanhopig een middag dutje wil doen, drink dan een glas kraanwater. Het zorgt er ook voor dat je beter in je werk bent, of het voorkomt in ieder geval dat je slecht presteert werk. Je hoeft maar voor slecht 2% uit te drogen en je hebt al moeite met je korte termijn geheugen en je focus op je computerscherm.

watertappunt-school-onderwijs

Door een KRNWTR-tappunt op school of werk ga je meer water drinken Meer over de KRNWTR waterkoelers  op kantoor of watertappunten op school >

3. Het vermindert stress
Stress veroorzaakt uitdroging en uitdroging veroorzaakt stress. Als je op zoek bent om kalmer door het leven te gaan, probeer dan eens wat meer kraanwater te drinken. Klinkt dat te makkelijk? Het verband tussen water en minder stress is al regelmatig vastgesteld. Al onze organen hebben namelijk water nodig om te functioneren. Als je niet genoeg water drinkt, dan functioneert je lichaam niet goed.

4. Je wordt gezonder
Voldoende water drinken voorkomt hoofdpijn en het heeft een positieve invloed op je stofwisseling. Dankzij water zuiver je je lichaam van afvalstoffen.

5. Je huid wordt mooier
Een mooie huid willen we allemaal. Drink voldoende kraanwater en het Axe-effect komt vanzelf goed. Gebruik liever geen plastic fles Drink water uit een glas of rvs. Alleen glas en roestvrijstaal geven geen chemicaliën af aan het water en zijn bacterie vrij.

Claims

Op het etiket van producten kun je de volgende beweringen over suiker aantreffen:

  • Suikerarm
    Het suikergehalte van het product is maximaal 5 gram/100 gram of 2,5 gram/100 milliliter.
  • Suikervrij:
    Het suikergehalte van het product is maximaal 0,5 gram/100 gram of 0,5 gram per 100 milliliter.
  • Zonder toegevoegde suikers
    Aan het product zijn geen suikers of zoetstoffen toegevoegd. Als dat van toepassing is, moet er op het product staan: “Dit product bevat van nature aanwezige suikers”.

Sommige producenten zetten op het etiket ”zonder toegevoegde suikers”. Dat wil nog dus niet zeggen dat er geen suikers in zitten. Meestal zijn er van nature suikers aanwezig in een product. Check dus altijd hoeveel suikers (vaak ook aangeduid onder koolhydraten) er in het product zitten.

.Wat is stevia?
Stevia is een nieuwkomer onder de zoete smaakmakers. De bladeren van de stevia, een plant die in Zuid-Amerika groeit, smaken wonderlijk zoet; véél zoeter dan suiker. De Europese Unie heeft stevia eind 2011 toegestaan als zoetmiddel. En is een van de weinige verantwoorde zoetstoffen. Je moet een beetje aan de smaak wennen, en er geen liters van drinken.

Zijn er nog andere natuurlijke zoetmakers?
Jazeker. Denk bijvoorbeeld aan gedroogd fruit, agave-siroop en kokospalmsuiker. Deze producten bevatten vaak vooral vruchtensuiker (fructose); dit levert net als tafelsuiker calorieën en verhoogt de bloedsuikerspiegel. Suiker = suiker.

Maak water drinken leuker

Verwen jezelf of verras je tafelgasten met een van deze suggesties, of combineer er zelf ook lekker op los. Calorie-arm,  lekker en beter voor het milieu dan flesjes fris.

  • Water met komkommer
    Tip: gebruik een dunschiller voor het mooiste effect
  • Kraanwater met frambozen
  • Waterkaraf met limoen
  • Eau a la menthe (met een takjes munt)
  • Een karafje water met sinaasappel
    Tip: maak met eens scherp mesje lange slierten van de schil.

Met een KRNWTR drinkfles drink je voldoende water en krijg je geen (verborgen) suikers binnen. Daarnaast blijft je water lekker lang koel in een Dutch Design roestvrijstalen waterfles.

rvs-waterflessen
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
2 Reactie's
  • frieda
    Geplaatst op 11:41h, 19 december

    Dit is een goede site om info te vinden over suikers, waar ik vandaag 19-12-2014 een project over heb. ik zit in groep 8

  • Ronald
    Geplaatst op 10:44h, 28 november

    Ik ben het niet met Frieda eens

Geef een reactie