voldoende water drinken

Heb jij voldoende water gedronken? De kleur van je urine is de beste indicator

Wat is de kleur van jouw urine?

De beste manier om te weten of je voldoende water drinkt is het monitoren vande kleur van je urine. Urine die helder tot lichtgeel is, is een indicator voor ‘ik heb voldoende water gedronken’.

Hoeveel water moet jij drinken?

Genoeg water drinken verhoogt je energie, verbetert je concentratie en geeft je een goed humeur. Maar hoeveel moet jij drinken? Ons lichaam heeft per dag gemiddeld 30ml water per kilogram lichaamsgewicht nodig. Dit komt neer op 8-10 glazen water per dag (=2 liter). Water moet de hele dag door gedronken worden in porties van 250-500ml.  Begin s ‘ochtends met 2 glazen water op nuchtere maag om het waterverlies tijdens 8 uur slaap te corrigeren, 3 glazen water in de middag en 3 glazen water in de avond. Wanneer je een dorstgevoel krijgt,  kom je eigenlijk al 2-3 glazen water tekort.

“Onderzoek toont aan dat te weinig water drinken, je cortisolen verhoogt. Cortisolen zijn stress hormonen. Goed gehydrateerd zijn zorgt ervoor dat je stress-hormonen gehalte in je lichaam laag blijft.”

Het maximale uit je hersenen halen?

Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Als je het maximale uit je brein wilt halen, dan is water drinken het beste. Het drinken van 8 tot 10 kopjes water per dag kan je cognitieve vaardigheden verhogen met 30%.

“Bijna 80 procent van onze hersenen bestaan uit water, dus het is belangrijk dat je er genoeg van binnen krijgt”, verklaart hoofdonderzoeker van de Universiteit van East London Caroline Edmonds.

De voordelen van voldoende water drinken?

  1. Verhoogt je energie
  2. Verbetert je concentratie
  3. Verlicht vermoeidheid
  4. Voert ongewenste gifstoffen af
  5. Verbetert je huid
  6. Stimuleert het immuunsysteem
  7. Geeft je een goed humeur
Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Geef een reactie

MEER KRNWTR?
CONTACT
WEBSHOP
OP SCHOOL
IN DE HORECA
OP HET WERK