Gratis kraantjeswater in de Gentse horeca? De vóór en tegenargumenten.

In Gent is een motie aangenomen die horecaondernemers moet stimuleren om gratis kraantjeswater te serveren. Steeds meer bezoekers vragen expliciet lekker, gezond en milieuvriendelijk water uit de kraan en ‘nee verkopen’ is gelukkig al lang geen optie meer. Maar de discussie over al dan niet gratis laait weer hoog op. KRNWTR geeft 3 argumenten waarom een ondernemer het wel en niet gratis serveren.

Niet gratis

1. Zelfs thuis is het niet gratis
Kraantjeswater is niet gratis. Iedereen moet ervoor betalen, dus ook een ondernemer. De kosten voor het serveren van diverse drankjes worden slechts voor een deel bepaald door de inkoopprijs. De belangrijkste factor zijn personeelskosten. Brood en olijven die ‘gratis’ worden aangeboden, worden doorberekend in de prijs. Er is een verschil tussen ‘van het huis’ en ‘gratis’.

2. Gasten zijn bereid om te betalen voor kraantjeswater
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat gasten onder bepaalde voorwaarden bereid zijn om een redelijk bedrag te betalen voor kraantjeswater. Deze voorwaarden zijn onder meer dat gasten begrijpen welke kosten een ondernemer maakt, dat kraantjeswater gekoeld wordt en een mooie en leuke manier wordt gepresenteerd.

3. Gratis onder bepaalde voorwaarden
Er bestaat een zekere vrees bij horecaondernemers dat ‘gratis-kraantjeswater-drinkers’ niets anders consumeren. Een ondernemer kan bepaalde voorwaarden stellen, zoals ‘gratis bij andere consumpties’ of ‘tegen betaling indien er geen andere consumpties genuttigd worden’.

Wel gratis

1. Gratis is gastvrij
Ziet de ondernemer een glas kraantjeswater als service, dan zal hij het gratis schenken. Het geeft de bezoekers een goed gevoel en die ervaren het restaurant als gastvrij. Geen betere gast dan een tevreden gast.

2. Kost relatief weinig
De kraan opendraaien en een glas of karaf vullen is snel gedaan. Daarnaast zijn kosten voor inkoop en voorraad relatief dan andere dranken.

3. Kraantjeswater doorberekenen
Ondernemers kunnen kraantjeswater doorberekenen in de prijzen voor het eten en andere dranken als koffie of wijn. Het is dan niet zichtbaar voor de gast op het bonnetje en de ondernemer verdient er alsnog aan.

[box_light]Gebruik de KRNWTR-app voor meer kraantjeswater in de horeca!
Om de horecaondernemers te stimuleren om vaker kraantjeswater te schenken, heeft KRNWTR een app ontwikkeld waarmee je als bezoeker kunt aangeven of je wel of geen kraantjeswater hebt gekregen. Zo beloon je de ondernemer die het goed doet, met een compliment, en kun je laten weten dat het niet schenken van kraantjeswater niet ok is. Heb je geen smartphone, dan kun je ook losse kaartjes bestellen in de webshop.[/box_light]

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Geef een reactie