kraanwater in de horeca

De horeca is niet verplicht kraanwater te serveren

Voedsel en Waren Autoriteit
We hebben de vraag voorgelegd aan de Voedsel en Waren Autoriteit. Het antwoord: Restaurants en andere horecagelegenheden zijn, wettelijk gezien, niet verplicht, indien kraanwater wordt besteld, om kraanwater te leveren.

Niet verplicht
Er is geen wettelijke basis dat een restaurantbezoeker dat bij een horeca-exploitant zou kunnen afdwingen. Het hangt volledig af van de bereidwilligheid van de betreffende ondernemer. Indien de horeca-exploitant, wellicht uit commerciële overwegingen, weigert “kraan- of leidingwater” te leveren, dan is dat zijn beslissing.

Dat zo’n beslissing, om geen kraanwater op bestelling te leveren, niet klantvriendelijk is, daarover is deze Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) niet bevoegd te oordelen.

Waarom kraanwater wel op de menukaart?
Door kraanwater op de menukaart te zetten toon je dat je gastvrij bent en dat hoeft trouwens niet altijd gratis. Veel klanten zijn best bereid om te betalen voor kraanwater mits het gekoeld is en bijvoorbeeld voorzien wordt van een schijfje citroen. Zelf zouden wij het wel gratis aanbieden. Je staat dan met 1-0 voor.

Geen (gratis) kraanwater staat op de zevende plaats in de lijst van ergernissen. De top 10 van ergernissen in de horeca >

Wist je dat we ook KRNWTR-tappunten hebben voor gekoeld & bruisend water in de horeca en op het werk?

waterkoeler-watertappunt-horeca-circl_v2