Australiërs vechten tegen Coca-Cola

Veel Australiërs zijn woedend nadat Coca-Cola een rechtzaak gewonnen heeft van deelstaat Northern Territory, Australië. Door het hele land worden allerlei acties georganiseerd tegen de frisdrankgigant. Coca-Cola ziet het recyclingsstelsel ‘Cash for Containers‘ niet zitten; Coca-Cola vindt dat er teveel gevraagd wordt van de consument wanneer er 10 cent statiegeld op hun plastic flesjes geheven wordt.

529799_340736286027672_1201823553_n


‘Buiten Werking’
Als reactie op de rechtszaak is er een nieuwe beweging in Australië opgestaan, de ‘Out of Order Movement’. Deze beweging roept burgers op een A4tje met ‘Buiten Werking’ te plakken op frisdrank- en waterverkoopautomaten, vooral op verkoopautomaten met Coca-Colaflesjes. De mensen hierachter willen hiermee de consumptie, en daarmee ook de vervuiling, van plastic flessen verminderen. Brenda, ‘de ongehoorzame burgerpinguin’  laat in het filmpje hieronder zien hoe het in zijn werk gaat!

Zwerfflesjes voor het hoofdkantoor van Coca-Cola
Bovendien zijn onlangs als protest 4000 verzamelde colaflesjes en -blikjes gedumpt bij het Australische Coca-Cola hoofdkantoor. Deze zwervende flesjes en blikjes zijn tijdens de ‘Clean Up Australia’-day van de straten en stranden geruimd. De actie staat symbool voor de toename van  zwerfafval die Coca-Cola veroorzaakt wanneer ze het recyclestelsel om zeep helpen. De politie dreigt de actievoerders te arresteren op, jawel, milieuvervuiling als ze de flesjes en blikjes bij Coca-Cola zouden achterlaten.

127146-coke-protest

Australiërs vs. Plastic Flesje
Volgens ‘Kicking the Can’, een aanhanger van het Cash for Containers-stelsel, wordt Australië elke seconde met 266 blikjes en flesjes vervuild. Het recyclestelsel met statiegeld is opgezet om dit probleem te verhelpen. Vele Australiërs zijn daarom ontevreden met de uitspraak van de rechter van 4 maart dit jaar. Ook via de sociale media wordt Coca-Cola fel aangevallen door Australische burgers. De facebook– en twitterpagina van Coca-Cola Australia worden sinds de rechtzaak gevuld met woedende berichten en oproepen om Coca-Cola te boycotten.

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail
Geen reactie's

Geef een reactie